FILMEN OM AHLGRENS

Inspireras av filmen om familjen Ahlgrens


Gävles genom tiderna kanske skickligaste varumärkesbyggare.

Adolf Ahlgren (1872-1954) förstod tidigt betydelsen av ett starkt varumärke och att skapa expansion genom kommunikation. När Läkerol lanserades 1909 var det med Selma Lagerlöf som intygade om pastillens förträffligheter. Allt skedde inte planlöst utan med knivskarp precision. Och varför nöja sig med Sverige resonerade Adolf, när hela världen står till buds. Snart exporterades Läkerol till 35 länder.

Adolfs son Bengt Ahlgren (1900-1985) fortsatte resan med att stärka varumärket och nå ut i världen med den alltmer populära pastillen Läkerol. Bengt lanserade även succén Ahlgrens Bilar.

När Robert Ahlgrens (1924-2010) tog över rodret i Ahlgrenskoncernen lanserades ännu fler smaker och konkurrenten PIX förvärvades 1975. Robert tog även upp kändisreklamen och Björn Borg blev Läkerols ambassadör runt om i världen.

Det finns mycket att lära från Ahlgrensfamiljen när det gäller kommunikationen och marknadsföringens betydelse som exempelvis målgruppsanpassning, segmentering, positionering, differentiering, försäljning och mycket mer.

Produktionsteam:

Vidéa Film AB
Projektledning: Lennart Schüllerquist
Producent: Ulf Gradin
Film/Klippning. Peter Södergren Norin
3D-Animeringar: Pär Mostad
3D-effekter: Jonas Johansson, Appstar Sweden AB