ROBERT & ANITA AHLGREN​

ROBERT & ANITA AHLGREN

ROBERT & ANITA AHLGREN

Med hjälp av en mortel, en 60 liters ångkittel, ihopsparat kapital och en lånesumma på 2 500 kronor inledde Fredrik Ahlgren sin första egna produktion av kemisk-tekniska varor. Året var 1885 när F. Ahlgrens Tekniska Fabrik AB startade sin verksamhet i Gävle, och redan efter ett år kom 14-årige brodern Adolf in i det företag som nu utvecklades snabbt. Vid sekelskiftet var såväl företagets varumärken som familjen Ahlgren välkända namn.

De närmaste decennierna skulle Ahlgrens också komma att sätta stor prägel på sin hemstad. Man förvärvade fastigheter för sin industri och byggde flera av de vackra grosshandlarvillorna i Villastaden. Man sysselsatte alltfler Gävlebor i sitt företag och blev kända för att ha personalens väl och ve som sin hjärteangelägenhet.

Robert & Anita Ahlgren.

INTYGSANNONSERING MED DÅTIDENS INFLUENCERS

Familjen Ahlgren hade tidigt stora visioner. Med produkten Läkerol hade man hittat något som skulle kunna bli ett av livsmedelsbranschens mest kända varumärken – och produkten skulle också spridas över världen. Förmågan att skapa reklam och marknadsföring med helt nya grepp hjälpte dem också att lyckas.

Strax efter sekelskiftet producerades de första annonserna där såväl återförsäljare, trovärdiga yrkesmän och kända personer garanterade Läkerols förträfflighet. Med den så kallade intygsannonseringen var Ahlgrens tveklöst först. Selma Lagerlöf, Josephine Baker, Maurice Chevalier, Fred Astaire och ett stort antal Nobelpristagare och skådespelare är bara några av de tunga namn som ställde upp för familjen Ahlgren. Man kan säga att dåtidens influencers grundlade Läkerols rykte och renommé över hela världen.

Inledningsvis sattes den utländska försäljningen igång av familjen själv och i mycket liten skala. Men med hårt arbete, en förmåga att utnyttja marknadskrafternas spel och osvikliga visioner lyckades man få till en försäljning av Läkerol i hela 50 länder.

ROBERT & ANITA AHLGREN

Med hjälp av en mortel, en 60 liters ångkittel, ihopsparat kapital och en lånesumma på 2 500 kronor inledde Fredrik Ahlgren sin första egna produktion av kemisk-tekniska varor. Året var 1885 när F. Ahlgrens Tekniska Fabrik AB startade sin verksamhet i Gävle, och redan efter ett år kom 14-årige brodern Adolf in i det företag som nu utvecklades snabbt. Vid sekelskiftet var såväl företagets varumärken som familjen Ahlgren välkända namn.

De närmaste decennierna skulle Ahlgrens också komma att sätta stor prägel på sin hemstad. Man förvärvade fastigheter för sin industri och byggde flera av de vackra grosshandlarvillorna i Villastaden. Man sysselsatte alltfler Gävlebor i sitt företag och blev kända för att ha personalens väl och ve som sin hjärteangelägenhet.

Robert & Anita Ahlgren.

INTYGSANNONSERING MED DÅTIDENS INFLUENCERS

Familjen Ahlgren hade tidigt stora visioner. Med produkten Läkerol hade man hittat något som skulle kunna bli ett av livsmedelsbranschens mest kända varumärken – och produkten skulle också spridas över världen. Förmågan att skapa reklam och marknadsföring med helt nya grepp hjälpte dem också att lyckas.

Strax efter sekelskiftet producerades de första annonserna där såväl återförsäljare, trovärdiga yrkesmän och kända personer garanterade Läkerols förträfflighet. Med den så kallade intygsannonseringen var Ahlgrens tveklöst först. Selma Lagerlöf, Josephine Baker, Maurice Chevalier, Fred Astaire och ett stort antal Nobelpristagare och skådespelare är bara några av de tunga namn som ställde upp för familjen Ahlgren. Man kan säga att dåtidens influencers grundlade Läkerols rykte och renommé över hela världen.

Inledningsvis sattes den utländska försäljningen igång av familjen själv och i mycket liten skala. Men med hårt arbete, en förmåga att utnyttja marknadskrafternas spel och osvikliga visioner lyckades man få till en försäljning av Läkerol i hela 50 länder.

Intyg Selma Lagerlöf
Intyg Fred Astaire.

AHLGRENS BILAR

När Adolf på 30-talet lämnar över ledningen till sonen Bengt, satsar företaget än mer på kvalitet och få utvalda varumärken – inte minst Läkerol. 1953 lanserades ytterligare ett succévarumärke, Ahlgrens Bilar blev snabbt ”Sveriges mest köpta bil”. Bengt instiftade Läkerols Kulturpris i både Danmark (1955) och Sverige (1970)

Sonsonen Robert blir VD i tredje och sista generation. Robert tillträdde 1972 som VD i familjeföretaget. Under sin tid som VD utvecklades företaget snabbt internationellt. Exporten fick en växande betydelse och den internationella handeln ökade. Robert sitter på sin post fram till år 1985 då familjen Ahlgren säljer företaget till Procordia.

Diskussionerna om instiftande av en fond pågick genom flera år och Robert blev alltmer klar över donationsfondens inriktning – internationell handel samt utvecklingen av den internationella handeln. Robert och Anita Ahlgren valde att göra detta för att främja utvecklingen i Gävleborgs Län. Fonden är en fantastisk möjlighet för privatpersoner, organisationer och företag som nu kan söka pengar till sina innovativa idéer inom internationell handel – helt i familjen Ahlgrens anda.

Fonden instiftades år 2008 och kort tid efter avled Anita, följd av Robert Ahlgren år 2010.

Fonden administreras av Mellansvenska Handelskammaren.