Stöd till Växbo Lin – en del av Sveriges kulturarv
Robert & Anita Ahlgrens Donationsfond stödjer och uppmuntrar företag, organisationer och privatpersoner i Gävleborg att växa på nya marknader utanför Sverige. Företagsbladet intervjuar några företag som tidigare erhållit stöd från fonden. Här vänder vi oss till Hanna Bruce på Bollnäsföretaget Växbo Lin AB.
Vad gör ert företag och vilka är era affärsområden?
– Det är med stolthet vi förvaltar och utvecklar ett av Sveriges kulturarv. Växbo Lin startade 1990, på samma plats där linne har producerats i århundraden. Ett galet projekt, att mitt på den svenska landsbygden bygga upp en ny fabrik just när det mesta av svensk industri började flytta till länder med billigare arbetskraft. För oss är det viktigt att den svenska industrin lever vidare så att arbetstillfällen och kunskap bevaras. Vi är övertygade om att vi behöver konsumera färre men bättre ting. Vårt bidrag är bruksföremål i linne, ett naturmaterial som håller i generationer. Vi designar, varpar, väver och syr våra linneprodukter på fabriken i Hälsingland.
Vi är ett stort turistmål i regionen och lockar årligen ca 100 000 besökare till Växbo. Vi tar emot ca 100 bussar per år och genomför guidade turer både för skolor, grupper och enskilda besökare. Vår fabrik och vårt varumärke är en reseanledning både för svenskar och internationella besökare, vilket gör att även andra aktörer i vårt område gynnas.
Hur kom ni på affärsidén?
– Vi köpte ett befintligt väveri år 2006 som hade startats av 10 bybor år 1990 och är idag nio anställda.
Hur skall ni använda stödet från Ahlgrens Donationsfond?
– Vi ansökte och fick anslag år 2023 för att byta e-handelslösning. Vi behövde en modern plattform hos en stor aktör som är duktig på internationell handel och där det finns stöd för de funktioner vi ser som nödvändiga. Vi önskar arbeta med e-handel både mot privatpersoner (B2C) och business-to-business (B2B), så vår nya plattform behöver kunna hantera flera olika nivåer av försäljning. Den nya plattformen lanserades i mars 2024. Sedan lanseringen ser vi en tydlig ökning i försäljning och snittköp bland våra webbkunder, och vår försäljning på nätet har ökat med 41 % under 2024, trots lågkonjunkturen.
Vad hoppas ni att det får för betydelse för er verksamhet?
– Vi ser stor potential i vår e-handel då vi har en unik produkt att sälja med egen design och tillverkning, så våra konkurrenter är få. Dessutom uppfyller våra produkter kraven gällande hållbarhet och cirkulär ekonomi på ett sätt som få andra produkter inom textil och heminredning gör, vilket ger oss en god konkurrensfördel.
Vi har gjort en stor investering i nya vävmaskiner som gör att vi kommer kunna utveckla och producera nya produkter. Vi ser en stor potential att utveckla vår försäljning internationellt i framtiden med den utökade kapacitet våra nya maskiner innebär.
Vad händer hos er under året och hur ser framtidsplanerna ut i övrigt?
– Våra nya vävstolar är installerade och vi håller på att utveckla nya produkter för fullt. Vi arbetar med att lära oss nya tekniker på vår nya plattform och se hur vi kan nå ut ännu mer, till exempel genom att sälja linneservetter till restauranger runt om i världen. Vi kommer att ha stor kapacitet för detta och vi kan även specialväva utifrån kunders önskemål. Detta är nytt för oss och vi försöker nu nå ut med våra produkter på en mycket bredare front än tidigare.
Vi håller även på att utveckla ett klädmärke då vi, tack vare våra nya maskiner, nu har börjat väva tunnare beklädnadstyger. Med hjälp av vårt eget klädmärke hoppas vi kunna marknadsföra våra nya klädtyger på ett bra och inspirerande sätt för att även nå nya kunder som är intresserade av att köpa linnetyger på metervara.
Vilken påverkan på den regionala tillväxten/utvecklingen/sysselsättningen har ditt företag eller hoppas du det kommer att ha framöver?
– Vi hoppas att vårt varumärke ska bli än starkare och att vi kan öka vår omsättning och bli en ännu viktigare aktör för den lokala turismen. Vi har stort fokus på att erbjuda ett intressant besöksmål där visningar i fabriken och shopping i vår fabriksbutik är en viktig del.
Företag: Växbo Lin AB
Namn: Hanna Bruce
Titel: VD och Ägare
Ålder: 48 år
Hemsida: www.vaxbolin.se
Fakta om Robert & Anita Ahlgrens Donationsfond
Fonden stödjer innovativa idéer som främjar internationell handel samt företag som satsar att växa. Företag och institutioner i Gävleborg kan ansöka om medel ur fonden senast den 31:a oktober varje år.
Familjen Ahlgrens anda var viktig i samband med instiftandet av fonden. Familjen var entreprenörer som inte gjorde som alla andra. Deras vilja var att premiera regionala företag med en vilja att säkerställa och öka arbetstillfällen på hemorten samt satsar för att växa internationellt.
Fonden är en av regionens större med ett sammanlagt värde på ca 60 miljoner kronor.
Fonden lanserades 2014 och har sedan dess delat ut 10 Msek i och med 2023 års utdelning och beviljade ansökningar uppgår till 63 sedan lansering.
PS. Årets ansökningar skall vara inne senast den 31 oktober.
Frågor gällande fonden vänligen kontakta ordförande för Ahlgrens donationsfond
Peter Candell, tel 070-674 12 44
För mer information och ansökan https://ahlgrensdonationsfond.se
Artikeln publicerad i samarbete med Företagsbladet.
Bildtext: Pär Eriksson, Ahlgrens Donationsfond med Hanna och Jacob Bruce.